mandag 14. november 2011

Reclamare!

Hva undersøker vi egentlig i en reklameanalyse? Jo, vi forsøker å finne de viktigste salgsargumentene, de tydeligste virkemiddelene og det mest karakteristiske samspillet mellom verbaltekst og bilde.


Kortsvar om reklameanalyse
I denne reklamen reklamerer søtsakprodusenten Freia for sitt nyeste tilskudd i sjokoladefamilien: “Melkesjokolade med biter av Kvikk Lunsj og et dryss havsalt”. Med dette reklamebildet settes mottakeren i den stemningen senderen vil ha den i, og det med god margin. Klare, rene og kalde farger som blått og grønt, grått og hvitt, dominerer reklamebildet og representerer naturens og fjellenes naturlighet og friskhet. Ved å bruke varme farger på logo, noe skrift og på sjokoladeplaten, skapes det et helhetlig og iøynefallende utrykk med interessante kontraster. Noe annet som kaprer mottakerens oppmerksomhet er kua med lua, som har satt seg godt til rette på en mosegrodd stein og nyter utsikten. Dette er et gammelt virkemiddel, særlig kjent fra litteraturen, som kalles besjeling. Besjeling handler om å gi planter og dyr menneskelige egenskaper og evner, og i dette tilfellet bidrar besjelingen til å løfte bildet og gjøre det annerledes. Et siste virkemiddel som er verdt å nevne i denne reklamen fra Freia, er gjentakelse. Ved å gjenta viktige og sentrale ord blir budskapet som skal formidles, klarere og enklere å huske. Dette er et gjennomtenkt knep fra senderens side da Freia selvfølgelig vil selge så mye av produktet som mulig. Ordene som gjentas, er Kvikk Lunsj (tre ganger) og melkesjokolade (to ganger). Kort oppsummert er dette en fin og gjennomført reklame. Den har et lettfattelig budskap, den er morsom, den har friske og tiltalende farger og virkemidlene som er brukt, passer til det reklamen skal formidle. En herlig reklame - rett og slett! 

2 kommentarer:

  1. Kjempe bra! Du har talent! Liker spesielt at du beskriver så presist med alle de proffe ordene :) -Kult :P

    SvarSlett
  2. Hehe :) Takk skal du ha! :)

    SvarSlett